Hírek

Dzsudzsákék sikerétől nem lesz több néző a stadionokban

Labdarúgó-válogatottunk négy meccs alatt vonzott annyi nézőt a stadionokba az Európa-bajnokságon, mint a tizenkét élvonalbeli magyar klub az NB I 2015/16-os kiírásában négy forduló alatt, huszonnégy találkozón: 70 ezret.

Van, ami nem változik

A magyarok  – a múltbéli sikerekből adódóan is – imádják a focit. A nemzeti csapat mérkőzései mindig prioritást élveztek, és nem nagy bátorság kijelenteni, hogy amíg világ a világ, ez így is marad. Nemcsak nálunk, mindenhol.

Mióta a válogatott a Fradi otthonában, a Groupama Arénában játssza hazai mérkőzéseit, pillanatok alatt elkelnek a jegyek, akár Elefántcsontpart, akár Feröer-szigetek legjobbjai látogatnak hazánkba. A korábban Pintér Attila és Dárdai Pál irányította Storck-csapat találkozóin az elmúlt egy esztendőben kivétel nélkül telt ház volt, és a vb-selejtezőkön minden bizonnyal folytatódik a tendencia.

Persze ehhez kellett, hogy összekovácsolódjon a gárda és közel kerüljön a hőn áhított álom, a végül megvalósult Eb-szereplés.

Fotó: MTi
Fotó: MTi

Páratlan hangulat

15 millióan voltunk a pályán

– mondta Dzsudzsák Balázs az Izland ellen elért 1-1-es döntetlent követően.

Aki kint volt, sosem felejti az ünneplést, az egyenlítésnél a tombolást, hogy 90 percig szólt a “Ria-Ria-Hungária!”. Magyarország számtalanszor bizonyította, rendkívül összetartó, ha sportról van szó, és ha a címeres mezben pályára lépő fiúkért-lányokért kell szorítani. Ismeretlen fogalom a divatdrukkerség, az ultrák félre tudják tenni a hovatartozásukat és már inkább foglalkozunk a sajátjaink buzdításával mintsem a másik fél ócsárlásával.

A klubporond más tészta

Valljuk be, ma Magyarországon inkább jár az ember meccsre a hangulatért, mintsem a pályán látottakért.

Fotó: MTi
Fotó: MTI

Nem feltétlen érzi jól magát az illető egy olyan meccsen, amit a televízió képernyői előtt is szenvedés megnézni, ahol a lelátókon a többség a szotyit ropogtatja a szájában és mindenki csendben figyeli az eseményeket.

Vegyük a Fradi-Újpestet. Tíz, húsz, harminc éve a korhoz képest jóval színvonalasabb játékot hozott az örökrangadó, de a derbin ma sincs szabad hely a lelátókon.

Egyszerű a képlet: azért, mert élmény ott lenni, bármi is történik a gyepen.

Hiányzik a márkaépítés

Zsédely Péter sportmarketing-közgazdász szerint a válogatott Európa-bajnoksági szereplése komolyabban csak a szezon elején fejthet ki hatást az NB I-es nézőszámokra.

Az elmúlt években is értek el sikert a magyar csapatok. A Debrecen feljutott a Bajnokok Ligája főtáblájára, szerepelt magyar klub az Európa Liga csoportkörében. Érződött, hogy van lelkesedés, van igény a nagyobb tétre, de ettől nem jártak többen élvonalbeli meccsekre. Egy hidegebb februári napon senki nem megy ki a Paks-MTK meccsre, mert nyolcaddöntősök voltunk a kontinenstornán

– fogalmazott a szakember, majd megjegyezte, az emberek most fogékonyabbak a labdarúgással kapcsolatos információkra.

Én személy szerint hiányolom az NB I márkaépítését, népszerűsítését. Az angol Premier League sem önmagától vonzza be a nézőket, tudatosan növelik a nézettséget. Sajnos sok hazai klubnál szinte egyáltalán nem fektetnek hangsúlyt a marketingnek, pedig ők is tehetnének a nézőszám növekedéséért.

Belgium is hasonló cipőben

A belga válogatott bár kisebb-nagyobb meglepetésre elhasalt Wales ellen a negyeddöntőben, a világranglista második helyéről vágott neki a tornának. Pedig néhány évvel ezelőtt még sehol nem tartott a labdarúgás az országban.

Belgium 2000-ben rendezőként lehetett ott az Európa-bajnokságon, majd a 2002-es szereplés után 2014-ben vehettek részt újra világbajnokságon, ahol rögtön a legjobb nyolcig jutottak, ott Argentína búcsúztatta őket.

Fotó: MTi
Fotó: MTi

Hiába a vörös ördögök parádés teljesítménye, a belga élvonal átlagnézőszáma az elmúlt tíz évben 10 200-ról mindössze 11 900-ra emelkedett. Hangsúlyozom, papíron jelenleg Belgium a világ második legnagyobb focihatalma, és a stadionjaik is megvannak hozzá, hogy javítsanak a számokon.

A fiatal klasszisokból álló együttes keretéből viszont mindössze ketten (Jean-Francois Gillet és Jordan Lukaku) játszanak hazájukban, a többiek kivétel nélkül külföldi topligákban keresik a kenyerüket. Nálunk tizenketten labdáznak az NB I-ben, közülük öten a Ferencvárosban.

Legyen élet-halál harc

Dénes Ferenc sportközgazdász úgy véli, nagyon fontos, mi történik az európai kupák selejtezőjében a következő hetekben.

Ha a magyarok tudnának meccseket, párharcokat nyerni, tovább is kitarthat az Eb-láz. Klubszimpátia nélkül mondom, a Ferencváros szereplése kulcsfontosságú lehet. Ha bejutnak a BL csoportkörében, olyan csapatokat hozhatnának Budapestre, mint az Arsenal vagy a Real Madrid, és itthon is mehetne a vonulás a találkozók előtt.

A szakértő hozzáfűzte, a klubok egymást is tudják húzni maguk után.

Ha a Fradinál sokan járnak, Debrecenben is fognak. Ugyanez fordítva. Ha csökken a nézőszám itt, csökken ott is. A lényeg, hogy akarni kell. Hogy hétköznapi példával éljek: itt állok egy lángosos mellett a Balatonon. Neki az a fontos, mennyi lángost ad el. Ezt a mentalitást hiányolom az NB I-es csapatoktól. A szurkoló érezze azt, hogy ő a király, legyen élet-halál harc, hogy bevigyék őket a stadionokba.

Esélytelenek nyugalma

Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a válogatottnak az Eb alatt szorító közösség legalább fele fel sem tudná sorolni az OTP Bank Ligában szereplő csapatokat. Lehet arról sem lenne fogalma, hány csapat játszik az élvonalban.

Ez így természetes, ugyanakkor bizonyos csapatoknak ezáltal pecsételődött meg a sorsa. Az olyan városokban, mint Paks, a Fradi vendégjátékán kívül aligha lehet bármivel is megmozgatni az embereket, míg az olyan csapatoknál, mint az MTK, nem lehet egyik napról a másikra szurkolótábort a klub mögé állítani.

Fotó: MTI
Fotó: MTI

Az elmúlt időszakban kísérleteztek vele, hogy ingyen beengedték az embereket a stadionba egy-egy mérkőzésre, de a kezdeményezés nem járt sikerrel, sőt, olykor kudarcba fulladt.

A klubok küzdenek

Megkeresésünkre a Videotontól azt a választ kaptuk, minél több telt házas meccset szeretnének rendezni Felcsúton.

Közvetlenül valószínűleg nem befolyásolja a nézőszámunkat a válogatott sikere, ugyanakkor bízunk benne, hogy a nemzeti csapatot körülvevő pozitív közhangulat jó hatással lesz az OTP Bank Liga megítélésére és nézőszámára is. Szeretnénk, ha növelni tudnánk a tavalyi átlagnézőszámot, az a célunk, hogy minél több alkalommal telt házas mérkőzést tudjunk rendezni ideiglenes otthonunkban, a Pancho Arénában.

A Debrecen válaszlevelében arról írt, folyamatos akciókkal, eseményekkel kívánják kiszolgálni a közönséget.

A hazai mezőnyben elsőként a DVSC reagált konkrét lépésekkel a magyar futballt övező szurkolói hangulat örvendetes változására. A gyerekek, a családok, s az idős szurkolók számára is számos kedvezménnyel, jutányos áron biztosítunk bérletet vagy éppen belépőt. Voltaképpen Dárdai Pál jó ötletére is válaszul döntött úgy a DVSC, hogy az új szezon első debreceni tétmérkőzésére, az Európa Liga július 7-i selejtezőjére ingyenes a belépés az alkalmi nézők számára, a bérletesek pedig ajándékot kapnak.

A Ferencvárostól és az Újpesttől idáig nem kaptunk választ.

Olvasói sztorik